Raskauden yritys ja ruokavalio

Eräs aamu inssin jälkeen, kun kiskoin kolmatta kuppia kahvia (2 dl/kuppi), aloin pohtia näitä raskauden ruokavaliosuosituksia. Pitäisikö minun ottaa ne nyt jo huomioon? Jostain ”10 vinkkiä raskautumiseen” -listasta muistelin lukevani, että raskautta yrittäessä on hyvä syödä niin kuin olisi jo raskaana. Mitä minun siis pitäisikään ottaa huomioon?

Kahvi
Max. 2 kuppia/päivä eli 2 x 1,5dl.

Tämä on paha, koska olen kahvinsuurkuluttaja. Kesällä juon vähemmän, kun opiskelut eivät paina päälle. Mutta jo pelkästään aamukahvikuppini on tuon 3 dl. Oikeastaan vasta tämän inssin jälkeen havahduin, että voisin vähentää kahvin juontiani. Koetan tästä eteenpäin pitäytyä tuossa 3dl/päivä annoksessa.

Raaka kala, etenkin sushi
Vältettävä. Raaka kala -> listeriariski, merilevävalmisteet -> mahdollinen jodin yliannostus

Tämä on ikävä, mutta ei mahdoton kohta. Pidän sushista, mutta voin elää ilmankin. Graavilohta nautiskelen lähinnä vain jouluna, joten sekään ei tuota ongelmaa nyt.

Pastoröimattomat juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot
Vältettävä, listeriariski. 

Olen vähentänyt koko kevään maitotuotteita ongelmallisen vatsani takia. Rakastan juustoja, mutta en kamalasti niitä enää nautiskele. Joten tämä kohta on karsiutunut kuin itsestään!

Teolliset pakastevihannekset ja valmisruuat + ulkomaiset marjat
Kuumennettava hyvin, listeria-bakteerin riski.

Syömme aika harvoin valmisruokia- tai pakastevihanneksia. Toisinaan ne ovat helppo oikotie onneen, joten tämä on hyvä huomioida. Ulkomaisia marjoja en osta enää ollenkaan, koska useimmiten tarvitsen niitä kokonaisena. Kuumentaessa etenkin vadelmat mössööntyvät käyttökelvottomiksi.

Lakritsi- ja salmiakkimakeiset
Ei suositella, pienet annokset eivät haitallisia.

Ei tuota suurta ongelmaa, onneksi olen suklaan ystävä! Irtonamipussiinkin eksyy vain muutamia Halvan salmiakkeja ja irtonamejakin syödään harvoin.

sushi-1326805_1280

Näiden lisäksi minun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota vihannesten pesuun ja kuorimiseen. Välillä olen melko höveli kotimaisten tomaattien ja kurkkujen pesijä. Huonosti pestyt/pesemättömät vihannekset sisältävät listeriariskin.

Nämä ovat minun ”kompastuskivet” ja tämä postaus toimii muistilistanani. Lihaa en syö ja muut listaamatta jäänet kohdat eivät koske ruokavaliotani/syömistottumuksiani. Kahvi on näistä kohdista eniten päänvaivaa tuottava. Pidän kahvin mausta ja se liittyy vahvasti aamurutiineihini. Onneksi siitä ei tarvitse luopua kokonaan! Lähteinä käytin HUS – raskaus ja ravitsemus -sivustoa ja  Evira – elintarvikkeiden käytön rajoitukset -listausta. Näistä on helppo kerätä oma muistilista raskauden varalle.

Sitten vähän dpo-kuulumisia. Tänään eletään vasta dpo 5. Vaikka en oireita mitenkään kyttäile, en ole voinut olla kiinnittämättä huomiota mahdottoman kipeisiin rintoihin. Minulla on kyllä niska-hartiaseutu ihan jumissa, joten se voi olla lihasperäistäkin?

❤ Lempi

2 kommenttia artikkeliin ”Raskauden yritys ja ruokavalio

  1. Minä jätin keväällä kahvin kokonaan pois, mutta kesälomalla tuli sen verran nautiskeltua sitä, että jäi ”putki päälle” ja edelleen sitä menee 2-3 kuppia päivässä!

    Tsemppiä viimeisiin piinapäiviin!

    Tykkää

    1. Eikä ole vaikuttanut mitenkään negatiivisesti kahvin juonti? Josko sitä itsekin joskus uskaltaa pari kuppia päivässä juoda.. Aamukahvi on ainakin saatava!

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s